Jumat, 24 Juli 2020

7 Kiat Menyebabkan Hari Yang Suram Kembali Ceria Dan Senang

Sembang Kejayaan - Dalam menjalani kehidupan ini, kita tak boleh lari dari dilema. Setiap orang niscaya akan berdepan dengan pelbagai persoalan, cobaan dan prasangka hidup yang telah tentu saja akan memberi kesan kepada kehidupan sepanjang hari kita. Hari akan terasa suram dan tidak seceria seperti hari-hari lainnya kalau adanya problem dan telah tentu kita perlukan kata semangat dan motivasi dalam diri untuk abadi positif dan mengoptimalkan semula semangat yang hilang. Ini ada beberapa tips yang boleh dijadikan motivasi untuk anda lewat hari yang suram. Sentiasa bergembira dan raikan kehidupan.

 Setiap orang pasti akan berdepan dengan pelbagai masalah 7 Tips Menjadikan Hari Yang Suram Kembali Ceria Dan Bahagia



1. Alihkan Perhatian

Jangan biarkan diri karam dalam persoalan. Daripada kita terus mempertimbangkan persoalan dan sebelum dilema jadi besar lebih baik alihkan perhatian kita dengan melakukan sesuatu yang boleh mengasyikkan seperti melakukan kegemaran yang kita sukai. Misalnya, membaca, menonton filem, mengolah makanan, bersukan. Dengan melaksanakan kasus yang yang kita suka, ia dapat menyenangkan diri sendiri.


2. Jadikan Masalah Sebagai Sumber Kekuatan

Setiap dilema dan cobaan yang datang dalam kehidupan kita ialah untuk mengajar kita erti kekuatan dan menimbulkan diri kita menjadi lebih baik. Kuatkan semangat dan yakin pada diri sendiri yang kita boleh mengharungi dilema tersebut.

Baca Juga: Masalah Hidup Membuatkan Kita Semakin Kuat 


3. Bersenam

Bersenam merupakan aktiviti yang memberi banyak kebaikan kepada kesihatan kita bukan sahaja mampu membuatkan badan cergas dan sihat namun beliau juga mampu menenangkan asumsi dan mengasyikkan hati yang bingung untuk tampil lebih hening dan ceria. Mood pun boleh bertambah baik.


4. Berfikiran Positif

Mungkin kekadang kita rasa suram dan tak rasa senang adalah disebabkan kita selalu bersangka buruk kepada sesuatu situasi. Makara, berhentilah berfikir benda-benda negatif yang boleh menyebarkan diri rasa down, duka dan sebagainya. Latihlah diri untuk sentiasa berfikiran nyata dalam segala hal. Cubalah lihat kebaikan atau keadaan konkret dalam mana-mana suasana yang bersifat negatif. Selain itu, sikap yang positif juga mampu menenteng banyak kebaikan dan kebahagiaan dalam kehidupan sepanjang hari kita.


5. Nikmati Keindahan Waktu Pagi

Waktu pagi yaitu waktu yang senantiasa menjinjing semangat baru untuk menjalani kehidupan. Kita harus mengisi waktu pagi kita dengan aura-aura nyata semoga lebih semangat. Mulakan hari anda dengan sebuah senyuman terhadap diri sendiri. Dengan satu senyuman yang elok dia akan menyebarkan hari anda sentiasa ceria dan bahagia sehari penuh.


6. Ingat Kembali Azam

Ketika hilang semangat ingat kembali azam yang sudah kita niatkan di hati. Kadang-kadang ada hari di mana semangat kita tiba-tiba pudar. Oleh alasannya itu, dikala hilang semangat ingat kembali azam anda dan kenapa anda bermula. Bila kita senantiasa ingat apa azam dan harapan kita, itu akan berbagi kita kembali bergairahuntuk meraih apa yang kita cita-citakan.

Baca Juga: 5 Cara Bahagiakan Diri Sendiri Bila Tengah Tiada "Mood"


7. Sentiasa Bersyukur

Bersyukurlah dengan apa sahaja yang kita ada kini, agar kita mampu menjalani kehidupan yang lebih bahagia ketimbang sebelumya. Jangan membandingkan kehidupan kita dengan orang lain, kerana tindakan mirip ini akan membuatkan kita rasa duka dan rasa tak adil apabila melihat kehidupan orang lain jauh lebih baik daripada kita, meskipun bekerjsama kita sendiri sudah memiliki kehidupan yang cukup baik. Dan ia juga akan berbagi kita rasa tak bahagia dengan kehidupan kita. Kaprikornus, sentiasalah bersyukur dengan segala lezat yang Allah beri walaupun sebesar zarah, kerana dengan bersyukur akan menyebarkan kehidupan kita lebih bahagia dan hati akan jadi lebih tenang.

Semoga bermanfaat.


Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com


EmoticonEmoticon