Sabtu, 01 Agustus 2020

7 Cara Tenangkan Fikiran Yang Berserabut


 Pernah tak anda mengalami situasi di mana fikiran jadi serabut sehingga membuatkan hati j 7 Cara Tenangkan Fikiran Yang Berserabut

Sembang Kejayaan - Pernah tak anda mengalami situasi di mana anggapan jadi serabut sehingga mengembangkan hati jadi jadi gelisah. Macam-macam hal yang difikirkan, tapi masalah tak final-akhir juga. Makin di fikir kian berserabut dibuatnya, dan lebih besar duduk perkara yang dicicipi sedangkan persoalan itu kecil saja, tetapi disebabkan terlalu over-thinking kepada dilema, karenanya akan bertambah serabut. Jadi, saya nak kongsikan sedikit kiat untuk menenangkan anggapan.


1. Tulis


 Pernah tak anda mengalami situasi di mana fikiran jadi serabut sehingga membuatkan hati j 7 Cara Tenangkan Fikiran Yang Berserabut

Antara karena utama anggapan menjadi serabut ialah kerana dipengaruhi aktivitas harian, lebih-lebih lagi jikalau melibatkan tugasan yang banyak menggunakan otak. Ada banyak kasus yang bermain di dalam asumsi. Jadi, cuba sediakan satu buku nota dan tuliskan apa sahaja yang anda sedang pikirkan, curahkan segalanya di atas kertas. Dengan kaedah ini, sedikit sebanyak beliau akan buat kita kembali damai dan asumsi jadi semakin lapang. Bahkan, dapat mempermudah kita mencari jalan keluar untuk menanggulangi dilema yang dihadapi.


2. Ambil wuduk

Bagi yang beragama Islam, mengambil air wuduk juga dapat memperlihatkan kesejukan pada hati dan fikiran kita. Sekiranya masih belum tenang, sebaik-baiknya dirikanlah solat sunat 2 rakaat. Solat sunat selepas mengambil wuduk yaitu digalakkan. Selesai solat, berdoalah semoga diberi ketenangan hati dan anggapan.


3. Tidur yang cukup

Kadang bila tidur tak cukup, tubuh akan cepat lelah dan fikiran pun jadi tak tentu arah, berserabut! Jadi, untuk menenangkan anggapan kita perlu merehatkan minda kita dengan menerima tidur yang mencukupi. Bila kita dapat rehat dan tidur yang cukup, kita akan berdiri dengan badan yang lebih segar, malah anggapan juga kurang serabut! Mood pun juga akan bertambah baik. Oleh itu, mendapat tidur yang mencukupi yaitu sangat penting bagi setiap orang untuk mengekalkan badan yang sihat.

Baca Juga: Pentingnya Tidur Yang Mencukupi Dalam Kehidupan Seharian


4. Tarik nafas dalam-dalam

Tarik nafas juga menolong menenangkan fikiran. Apabila anda rasa anggapan terlalu serabut, berhenti saat itu juga kerja yang anda buat dan cuba tarik nafas dalam-dalam kemudian hembuskan pelan-pelan. Ulangi teknik ini berulang kali. Dengan teknik ini anda akan rasa tenang dan anggapan pun jadi lapang.


5. Tengok ikan di dalam akuarium


 Pernah tak anda mengalami situasi di mana fikiran jadi serabut sehingga membuatkan hati j 7 Cara Tenangkan Fikiran Yang Berserabut

Memelihara ikan dekorasi di rumah bukan sahaja mampu mempercantikkan panorama, tetapi juga mempunyai manfaat untuk menenangkan diri. Tengok ikan berenang di dalam akuarium pun boleh mengembangkan pikiran menjadi sedikit tenang dan relaks. Bahkan, mendekatkan diri terhadap alam semula jadi. Kajian juga menawarkan bahawa menyaksikan ikan berenang di akuarium mampu menurunkan tekanan darah dan degupan jantung.

Baca Juga: 6 Cara Menghilangkan Stress


6. Jangan terlalu memikirkan persoalan

Salah satu punca anggapan menjadi serabut yakni terlalu menimbang-nimbang problem. Sebenarnya makin kita berfikir, semakin fikiran kita menjadi lebih sempit. Malah lebih banyak problem yang kita dapat. Atas argumentasi itu, bukan bermakna kita tak boleh fikir atau terus mengabaikan masalah tersebut. Cuma bersedahanalah dalam berfikir.

Cara yang terbaik untuk menuntaskan dilema ialah  kita fokus terhadap solusi bukan pada persoalan kerana kalau kita terlalu memberi referensi pada dilema dia akan mengaktifkan emosi yang negatif.


7. Berkongsi persoalan dengan seseorang

Sesetengah orang bila ada masalah mereka tak boleh pendam seorang diri, mereka lebih senang kongsikan dengan orang yang mereka rapat sama ada ahli keluarga, mitra rapat dan sebagainya. Dengan meluahkan dan kongsi segala urusan, mereka akan berasa lega, pikiran jadi damai dan lapang. Makara, berkongsi dilema pun sebenarnya mampu menolong kita tenangkan dan kosongkan anggapan kita.

Semoga berfaedah dan selamat mencuba :)


Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com


EmoticonEmoticon