Senin, 03 Agustus 2020

7 Tips Mencar Ilmu Di Rumah Semasa Pkp Semoga Tak Ketinggalan Pelajaran

Sembang Kejayaan - Walaupun telah nyaris 2 bulan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dijalankan, itu bukan lah hambatan untuk pelajar meneruskan pembelajaran. Pelajar masih lagi berpotensi untuk meneruskan pembelajaran secara atas talian (Online) di rumah masing-masing.

Bagi menentukan pelajar tak tertinggal jauh dalam pelajaran, berguru di rumah adalah sangat penting dan ibu bapa juga perlu memainkan peranan yang besar untuk memantau aktiviti pembelajaran anak-anak mereka di rumah. Berikut saya kongsikan beberapa tips dan kaedah berguru di rumah sewaktu PKP agar tak cepat bosan dan ketinggalan jauh dalam mata pelajaran.

 itu bukan lah halangan untuk pelajar meneruskan pembelajaran 7 Tips Belajar di Rumah Semasa PKP Supaya Tak Ketinggalan Pelajaran


1. Buat Jadual Harian

Sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berjalan, itu bukan alasan untuk menutup buku. Proses pembelajaran tetap diteruskan mirip biasa di rumah masing-masing. Oleh itu, jadual mencar ilmu adalah sangat penting. Dengan adanya jadual, anda mampu seimbangkan kala mencar ilmu, berehat dan bermain. Selain itu, ia juga dapat melatih mendisiplinkan diri dalam menepati abad walaupun di rumah. Dengan adanya jadual berguru juga, pasti anda tidak akan terlepas kelas-kelas online yang dikontrol oleh guru.


2. Membuat Nota

Selepas mencar ilmu dan memahami sesuatu bab, anda haruslah menciptakan nota ringkas selaku tanda anda sudah mengetahui pelajaran yang dipelajari. Dengan adanya nota juga ia dapat membantu anda untuk mengimbas kembali fakta dan maklumat yang telah dibaca agar dapat memantapkan lagi daya kenangan.


3. Ikuti Sesi Pembelajaran Secara Online

Sejak PKP ini berjalan, ramai guru dan pensyarah telah mula bergerak aktif dengan menyediakan materi pembelajaran secara online terhadap pelajar. Ada guru yang merakam video lalu dihantar terhadap pelajar dan ada juga guru yang melaksanakan sesi pembelajaran secara langsung dengan memakai aplikasi Zoom, Google Classroom dan macam-macam lagi bagi mengajar anak murid secara online. Dengan mengikuti semua kelas online yang dibentuk oleh guru, pasti tidak akan ketinggalan dalam pelajaran.


4. Tonton Video Pembelajaran di YouTube

Boleh dikatakan nyaris kesemua pelajar gemarkan Youtube. Makara, apa kata kali ini anda manfaatkan penggunaan YouTube untuk tujuan pembelajaran. Banyak Channel berkaitan pembelajaran yang boleh ditonton dan ini ialah kaedah pembelajaran yang paling berkesan untuk belajar di rumah. Bila tak faham, boleh ulang tengok hingga faham, kan senang. Jadi ini antara Channel YouTube Pengajaran Cikgu di Malaysia: Cikgu Romie (Matematik), Cikgu Hailmi (Sains), Cikgu Adlina Sojep (Sejarah)


5. Tonton Channel Pendidikan di TV

Selain itu, para pelajar juga boleh mencar ilmu lewat saluran TV Pendidikan dan ini juga dapat membantu murid yang tiada sambungan internet di rumah atau sambungan internet yang agak lemah untuk mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) dari rumah sepanjang tempoh PKP. Anda boleh tonton di susukan Astro Tutor TV dan TV Okey di RTM.


6. Gunakan WhatsApp Untuk Dapatkan Nota & Kerja Sekolah

Dalam waktu PKP ini, ramai guru yang dah mula buat group-group pembelajaran dengan pelajar memakai aplikasi WhatsApp. Guru akan berkongsi semua nota dan kerja rumah lewat aplikasi ini. Makara, anda perlu sentiasa peka. Baca semua nota dan siapkan latihan yang guru beri. Guru dah sediakan bahan, jadi hargailah usaha guru.


7. Muat Turun Aplikasi Pembelajaran di Play Store/App Store

Sekarang seluruhnya di hujung jari. Kini di Play Store dan juga App Store telah menawarkan pelbagai aplikasi berkaitan pembelajaran yang boleh di muat turun secara percuma dan berbayar. Antara aplikasi yang ada;  belajar grammar, jawab quiz dan macam-macam lagi. Boleh search sendiri. Taip ja Kertas Soalan SPM atau Matematik Tingkatan 1, niscaya keluar.

Baca Juga: ️7 Tips Untuk Rajin Belajar Setiap Hari

Setakat ini saja lah perkongsian saya kali ini berkaitan kiat berguru di rumah sepanjang tempoh PKP. Semoga perkongsian ini dapat menolong para pelajar untuk terus belajar dari rumah. Walaupun ada kelebihan dan kekurangan saat belajar dari rumah, tetapi jadikan kelemahan itu sebagai semangat anda untuk terus berguru dan meraih prestasi yang bagus. Lagi satu, manfaatkan kemudahan internet semestinya dengan melayari laman web pembelajaran yang ada di internet ataupun google saja topik/subjek apa yang anda nak belajar atau nak ulangkaji pelajaran.


Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com


EmoticonEmoticon