Kamis, 08 Oktober 2020

8 Kiat Temuduga Kerja Yang Wajib Dikerjakan Ketika Datang 'Interview'

Kebanyakan orang mempunyai persoalan kalau mereka diundang untuk datang temuduga kerja sama ada di sektor kerajaan mahupun swasta. Mereka mula berasa resah tentang persediaan apa yang patut dilaksanakan, ditambah pula jikalau tarikh temuduga nyaris datang. Malah semakin bertambah rasa gementar. Ye la dah lama tunggu kesempatan keemasan ini. Takkan nak lepaskan peluang begitu saja, betul tak? Nak tak nak kena buat betul-betul.

Makara apakah persediaan yang perlu dilakukan saat menghadiri temuduga. Berikut merupakan tips yang perlu kita lalukan ketika tiba interview kerja.


Kebanyakan orang mempunyai masalah apabila mereka dipanggil untuk datang temuduga kerja sa 8 Tips Temuduga Kerja Yang Wajib Dilakukan Ketika Datang 'Interview'


1. Melakukan persediaan fizikal dan mental


Sebelum menghadiri temuduga anda mestilah berada dalam kondisi bersedia untuk menghadapinya. Maksud persediaan disini yaitu bersedia dari segi fizikal dan mental. Jika anda seorang yang sering mengalami perasaan gemuruh anda semestinya menciptakan persediaan dengan melatih diri untuk menetralisir perasaan tersebut dengan berlatih bercakap di hadapan cermin. Apabila anda bercakap di hadapan cermin beliau dapat memajukan akidah diri anda untuk bercakap dengan orang berjawatan besar iaitu Boss anda disamping melatih cara percakapan anda semoga tidak gugup.



2. Buat research


Setelah menerima panggilan untuk temuduga, kita ada masa untuk menciptakan persediaan. Jadi buat research tentang kerja yang dipohon, latar belakang syarikat dari segi nama, visi dan misi syarikat serta maklumat yang berhubungan. Kalau temuduga kerja kerajaan kita perlu tahu perihal dasar-dasar kerajaan, informasi semasa berkaitan kerja yang dipohon. Makara buat research untuk mempermudah kita untuk menjawab soalan-soalan yang bakal di tanya semasa temuduga nanti. Takdela kita terpinga-pinga nanti nak jawab.


3. Sediakan segala dokumen berkaitan


Sebelum datang ke temuduga anda perlu menyediakan segala dokumen yang diminta oleh sesebuah syarikat untuk di temuduga. Pastikan anda menyusun kedudukan sijil-sijil anda dengan betul dan terorganisir semoga tidak berterabur ketika temuduga nanti.


4. Bawa pen atau alat untuk menulis


Apabila tiba ke temuduga anda dinasihatkan supaya menenteng sekurang-kurangnya sebatang pen dari rumah. Hal ini kerana semasa anda di temuduga anda akan menulis beberapa borang bila diarah oleh panel temuduga. Tidak mungkin pada saat itu anda mahu meminjam pen dari hebat panel. Itu sudah menawarkan anda tidak memiliki sifat tanggungjawab selaku seorang pekerja sehinggakan sebatang pen pun anda tiada. Jadi elakkan diri ketimbang meminjam pen dari ahli panel.


5. Pemilihan busana


Elakkan dari menggunakan baju kurung yang nipis bagi perempuan serta baju kurung yang mempunyai banyak warna mirip warna warni yang mengembangkan orang lain serabut. Elakkan juga dari memakai pakaian yang ketat dan pendek. Hal ini kerana pakaian yang ketat dan pendek sehingga menonjolkan bentuk badan boleh menganggu tumpuan panel temuduga.

Pakailah sut temuduga lelaki/perempuan yang ringkas dan terdiri daripada warna-warna korporat atau neutral iaitu ton kelabu, biru navi, hitam, coklat atau krim. Pakailah baju yang cantik dan mempesona yang tepat dengan keadaan untuk temuduga semoga beliau dapat meningkatkan kepercayaan diri anda.


6. Pandang mata panel temuduga


Sewaktu anda di temuduga, anda mestilah menatap ke arah panel temuduga ketika bercakap. Jangan sesekali anda memandang ke arah lain. Itu menawarkan anda seakan-akan tidak tertarikdengan pekerjaan tersebut. Jika anda mempunyai duduk perkara iaitu gugup setiap kali memandang mata panel temuduga, anda gunalah kiat ini dengan melihat kening atau hidung panel temuduga.


7. Jawab soalan dengan hening


Anda mestilah menjawab semua soalan yang ditanya dengan baik dan tenang. Dan yang paling penting anda yakin dengan jawapan anda. Jangan rasa ragu-ragu dikala bercakap. Selain itu, anda mesti bercakap dengan bunyi yang terang dan elakkan dari menjawab dengan gelojoh agar memperlihatkan anda seorang yang rilek dan cool.


8. Bertanya soalan kepada hebat panel


Sewaktu anda di temuduga, anda digalakkan untuk mengajukan pertanyaan beberapa soalan kepada ahli panel temuduga. Soalan yang mesti anda tanya hendaklah berhubungan dengan pekerjaan yang anda minta. Contoh soalan yang anda boleh tanya, "Encik/Puan, boleh jelaskan sedikit perihal kerja tersebut. Terima Kasih". Tanyalah soalan yang memperlihatkan anda tertarikuntuk melakukan pekerjaan di situ dan elakkan dari bertanya soalan berkaitan honor, bonus, pangkat dan sebagainya.


Makara inilah kiat yang perlu kita lalukan saat menghadiri temuduga. Semoga ianya berguna untuk anda. Saya doakan anda berjaya dalam temuduga. Baca lagi kiat-tips mempesona di Sembang kejayaan



Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com


EmoticonEmoticon