Rabu, 07 Oktober 2020

Tips Bantu Hilangkan Rasa Nervous Dalam Segala Suasana

Sembang Kejayaan - Kita bertemu lagi dalam post terbaru kalini. Harini saya nak berkongsi sedikit petua hilangkan gemuruh. Saya tahu, harus ramai kan yang ada duduk perkara acap kali gemuruh kalau berhadapan di khalayak ramai, lebih-lebih lagi apabila diundang untuk temuduga kerja. Mesti gemuruh, takut semua ada kan. 


Gemuruh ini bila tidak dirawat akan menyukarkan anda dalam melaksanakan sesuatu hal yang penting untuk anda mirip temuduga, presentation projek, berucap di pertunjukan , berjumpa pelanggan dan sebagainya. Masalah ini akan menjadi lebih serius bila anda sendiri tidak berusaha untuk mengubatinya. Berikut ialah tips yang boleh bantu anda hilangkan rasa gemuruh:

 Kita bertemu lagi dalam post terbaru kalini Tips Bantu Hilangkan Rasa Nervous Dalam Segala Situasi



1. Tarik Nafas Dalam-dalam

Sekiranya anda seorang yang sering kali gemuruh, cuba tarik nafas dalam-dalam dan tahan nafas tersebut selama 3-5 ketika kemudian hembuskan. Lakukannya beberapa kali sehingga perasaan gemuruh tersebut berkurangan.

Dengan melakukan petua ini, jantung anda akan bergerak dengan lebih rilek dan damai. Ini kerana kalau anda gemuruh, jantung anda akan bergerak dengan lebih laju seolah-olah anda sedang melakukan larian 100 meter. Cara pernafasan anda pada suasana itu juga berbeza dengan suasana anda tidak di datangi gemuruh (suasana yang lebih rilek). Jadi, bila anda di datangi gemuruh yang terlalu kuat, cubalah tarik nafas dalam-dalam dan kemudiannya hembuskannya pelan-pelan agar anda lebih rilek dan tenang.


2. Berlatih Bercakap di Hadapan Cermin

 Kita bertemu lagi dalam post terbaru kalini Tips Bantu Hilangkan Rasa Nervous Dalam Segala Situasi

Bila anda merasa gemuruh atau nervous jika bercakap di khalayak ramai, cuba pratikkan cara ini dengan melatih diri dengan bercakap di hadapan cermin. Anda boleh melaksanakan tips ini di rumah anda. Latihan ini boleh dilakukan secara saban hari. Fungsinya adalah untuk meningkatkan iktikad diri anda jika bercakap di depan khalayak ramai. Ulangi tips ini beberapa kali biar anda mampu akhirnya.


3. Pemilihan Pakaian 

 Kita bertemu lagi dalam post terbaru kalini Tips Bantu Hilangkan Rasa Nervous Dalam Segala Situasi

Selain itu, penyeleksian busana juga memainkan peranan penting dalam mengubati masalah sering gemuruh ini. Hal ini demikian kerana pemilihan pakaian yang menarik dan sesuai dengan cita rasa anda dapat meningkatkan doktrin diri dan menyebarkan anda lebih selesa jika berhadapan dengan orang ramai dan beliau juga boleh memajukan semangat anda saat bercakap. Kadang-kadang perasaan gemuruh ini tiba berpunca dari kurang iktikad diri disebabkan penyeleksian busana yang tidak betul. Lagi satu, jikalau anda gunakan baju hobi anda secara automatik anda juga akan rasa lebih bangga.


4. Sentiasa Fikir Positif

Ini yang terpenting. Selalulah fikir positif! Perasaan gemuruh ini boleh diubati dengan sentiasa berfikiran kasatmata. Kalau anda seorang yang sering gemuruh disebabkan anda takut melakukan sesuatu di khalayak ramai dan anda juga fikir tidak bisa untuk melakukannya, mencar ilmu untuk berfikiran aktual. Latih diri anda dengan sentiasa mengatakan; 

Saya seorang yang ahli! Saya niscaya boleh!

Itu akan mengembangkan anda lebih percaya diri. Kekadang punca nervous yang melampau ini disebabkan mindset kita yang selalu fikir negatif. Jadi, bila sudah selalu fikir negatif, ia boleh menyebarkan kita down dan gampang nak give up. Makara, elakkan. Buang fikiran negatif jauh-jauh.



5. Yakin Kepada Diri Sendiri

Setelah anda berupaya mengamalkan kesemua petua atau kiat, Yakinlah pada diri yang anda boleh lakukannya dengan baik. Jadi inilah petua dan kiat untuk mengubati gemuruh.


Makara inilah 5 Tips Bantu Hilangkan Rasa Nervous Dalam Segala Hal. Semoga perkongsian ini dapat membantu anda semua hilangkan rasa nervous. 


Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com


EmoticonEmoticon