Senin, 05 Oktober 2020

Tips Mengembangkan Prestasi Pekerjaan, Gampang Dan Berkesan [Motivasi]

 Setiap orang mesti ada perasaan sebegini dalam diri Tips Meningkatkan Prestasi Pekerjaan, Mudah Dan Berkesan [Motivasi]

Sembang Kejayaan - Anda sering rasa jenuh di daerah kerja? Tiada semangat nak kerja? Nak bangkit pagi pun rasa malas. Setiap orang mesti ada perasaan sebegini dalam diri. Sebab apa jadi macam tu?

Sebabnya, kita senantiasa leka dan lalai dengan keseronokan dunia yang berbagi kita jadi malas. Malas ni ada banyak jenis malas. Malas pergi kerja, malas mencar ilmu, malas untuk cuba benda gres dan sebagainya.

Jadi, alasannya itu kita perlu terhadap Motivasi. Motivasi ini bahu-membahu yakni tujuan atau pendorong untuk melakukan sesuatu. Contohnya, kita berusaha bersungguh-sungguh untuk capai sesuatu yang kita nak dalam hidup kita. Disebalik bersungguh-sungguh itu harus ada sebuah benda yang boleh buat kita semangat untuk terus mencapainya dan dia ialah Motivasi.

Motivasi ini yakni kunci kejayaan kita. Kaprikornus kita sangat perlukannya untuk terus berupaya. Dalam kita tengah berupaya harus kita akan rasa down, kecewa dan sebagainya. Dengan motivasi inilah boleh bangkitkan semula semangat kita untuk berjuang. Semua orang butuhkan motivasi pada diri.

Ada banyak jenis motivasi hidup yang kita butuhkan antaranya motivasi kerja, motivasi bisnes, motivasi islamik, motivasi kejayaan, motivasi pelajar dan banyak lagi sebenarnya.

Makara disini ada sedikit motivasi kehidupan untuk meningkatkan kembali prestasi kerja.



1. Ingat tujuan kita melakukan pekerjaan

Kita kerja untuk apa? Betulkan dahulu tujuan kita kerja. Bukannya sekadar bangun pagi pergi kerja cukup waktu balik rumah. Kerja ni ialah ibadah bila kita lakukannya dengan ikhlas.

Pesan pada diri, kita kerja bukan sebab duit semata-mata. Memang betul siapa pun kerja untuk uang. Tapi jangan pergi kerja hanya kerana duit. Tetapi niatlah beliau sebagai ibadah. Dan niatlah dalam hati "Aku pergi kerja nak jumpa mitra-kawan sekerja aku". Barulah kita rasa seronok nak pergi kerja, barulah kita rasa damai. Bila kita ikhlas dalam buat kerja, percayalah rezeki kita tidak pernah putus-putus datang kepada kita. 

Anggaplah kerja itu sebagai misi yang perlu kita tuntaskan. Dan anggaplah honor itu selaku bonus atau reward terhadap kita kerana dalam bulan tersebut kita sudah berjaya menyelesaikan misi tersebut.

2. Beri reward terhadap diri sendiri

Bila hari-hari kerja, rasa penat itu harus akan datang. Bila dah penat, tiba pula rasa malas. Rasa malas inilah yang menjadi punca tiada semangat nak kerja.

Untuk buang semua sifat-sifat malas itu, kita kena bagi reward kepada diri sendiri. Bila dah penat-penat melakukan pekerjaan , ambil la cuti 2 atau 3 hari pergi bercuti selaku reward. Penat-penat bekerja, sekali-sekala hiburkanlah hati.

Banyak tempat percutian menarik di Malaysia yang kita boleh pergi mirip di PenangMelaka, Terengganu dan macam-macam lagi. Cukup cuma bercuti dalam Malaysia dan tak perlu pergi jauh-jauh.

Sebabnya, bila hari-hari menghadap kerja, kita jugak akan tertekan. Tipu la cakap tak frustasi dengan kerja. Makara ambil cuti pergi bercuti untuk hilangkan depresi di kawasan kerja disamping dapat hiburkan hati.

3. Sentiasa berfikiran nyata

Benda ini yang terpenting, jika kita senantiasa berfikiran negatif macam mana nak berjaya! Cuba dalam asumsi kita tu buang kata-kata negatif yang boleh buat kita rasa tidak semangat.

Bila selalu berfikir benda negatif mirip "Aku tak boleh buat kerja ni", "Kerja ni sulit la", "Malas la saya nak pergi kerja hari ini". Kaprikornus benda-benda macam inilah yang menyebarkan kita rasa down.

Kaprikornus STOP ! Jangan fikir negatif lagi. Tetapkan dalam fikiran kita dengan benda-benda faktual. Bangun pagi cubalah senyum dan kata dalam hati "Hari ini ialah hari yang terbaik daripada semalam". Secara tidak pribadi ianya berbagi kita bergairahpada hari tersebut.

Kaprikornus jangan baca saja, cubalah amalkan.



Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com


EmoticonEmoticon