Kamis, 23 Juli 2020

Cara Mengelola Sifat Keluh Kesah Kalau Dilanda Kesusahan Dalam Kehidupan

Sembang Kejayaan - Dalam hidup ini, setiap orang tidak akan terlepas daripada cobaan, prasangka atau duduk perkara hidup yang sementara ini yang bermaksud untuk menguji sejauh mana tahap ketekunan dan keimanan serta pengharapan seseorang dalam menanggung cobaan tersebut.

Dan ketahuilah bahawa Allah tidak akan menguji seseorang kecuali mengikut kadar kemampuan masing-masing kerana Allah itu Maha Mengetahui kondisi setiap hamba-hambanya.

 setiap orang tidak akan terlepas daripada ujian Cara Mengurus Sifat Keluh Kesah Apabila Dilanda Kesusahan Dalam Kehidupan

Bagaimana pula dengan kita apabila diberi ujian? Adakah kita menghadapinya dengan sikap sabar atau sering mengeluh dengan cobaan-cobaan yang tiba itu?

Kadangkala jika diuji dengan sesuatu cobaan yang tak pernah kita duga. Banyak di antara kita yang memberontak dan mengeluh dengan ujian-cobaan yang diterima itu. Ada yang mengeluh ihwal kerjayanya, ada juga yang mengeluh ihwal rezeki dan ada juga yang mengeluh wacana nasib perjalanan hidupnya. Tanpa kita sedar, disebalik ujian yang datang itu, terselit seribu satu hikmah yang penuhdengan kasih-sayangNya.

Sesungguhnya, sifat keluh kesah ini yakni sifat semula jadi kita selaku manusia. Namun selaku seorang Muslim hendaklah berusaha menjauhkan diri dari perbuatan sering mengeluh ini. Kita sebaiknya mensyukuri lezat dan peluang yang telah diberikan oleh Allah SWT. Cuba kita bandingkan antara lezat Allah dengan ujian yang diberi. Kalau nak dikira, memang tak terkira banyaknya nikmat Allah berbanding ujian yang diberi.

Oleh karena itu, sentiasalah bersyukur. Bersyukur bukan sahaja apabila kita diberi rezeki dan kurniaan dibandingkan dengan Allah. Malah, di setiap ujian yang tiba, biasakan diri untuk terus bersyukur. Kerana salah satu tanda Allah sayang terhadap hambanya ialah dengan menunjukkan seorang hamba itu cobaan.

Baca Juga: Allah Uji Tanda Dia Sayang Kepada Kita

Ujian itu tanda Allah sayang terhadap hamba-hambanya. Jangan mengeluh, tetapi tetaplah bersyukur dan antusiasuntuk menempuh cobaan-ujian tersebut.

Jadi untuk mengurus duduk perkara keluh kesah ini ialah kita menguruskannya dengan sikap tabah dan melakukan solat sebagaimana firman Allah SWT dalam Surah al-Baqarah, ayat 153 yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Mintalah tunjangan (kepada Allah) dengan perilaku tabah dan dengan (melaksanakan) sembahyang.

Marilah sama-sama kita didik diri kita, keluarga, sobat-sabahat untuk sentiasa bersyukur dalam setiap apa yang Allah berikan kepada kita, baik rezeki mahupun ujian. Semoga kita mampu menjadi hamba Allah yang sentiasa bersyukur atas segala lezat yang Allah beri tanpa ada sedikit pun rasa keluh kesah.

Sebagai kesimpulan, jauhilah sifat keluh kesah. Sentiasalah untuk dekatkan diri dengan Allah. Mengadulah kepada Allah atas setiap persoalan dan kesusahan yang timbul. Sedarlah bahawa Allah SWT jualah tempat kita mengadu dan memohon pemberian. Allah itu Maha Mendengar akan setiap rintihan dan permintaan hambanya. Dan camkan bahawa doa itu ialah senjata bagi orang-orang Mukmin.

Semoga berguna.


Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com


EmoticonEmoticon