Minggu, 02 Agustus 2020

Setiap Kepahitan Niscaya Ada Kemanisan, Kuncinya Yaitu Sabar

 Sekali sekala ujian dugaan pasti datang dalam hidup ini Setiap Kepahitan Pasti Ada Kemanisan, Kuncinya Adalah Sabar

Sembang Kejayaan - Hidup ini tak selalunya indah. Langit tidak selalunya cerah. Sekali sekala cobaan praduga pasti datang dalam hidup ini. Ada rasa elok, pahit, tawar, suka, duka. Tapi, itulah yang menyebabkan hidup berwarna-warni dan lebih bermakna.

Setiap kepahitan pasti ada kemanisan..setiap kesulitan niscaya ada akomodasi. Itulah aturan yang Maha Pencipta, cukup tepat. Kita selaku insan selalu alpa dan leka. Selalu tidak bersyukur dan sentiasa mengeluh jika cobaan dan dugaan datang menimpa. Sedangkan cobaan dan dugaan yang datang itu adalah untuk menguji sejauh mana keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah.

Kepahitan dan kesulitan dalam menempuh cobaan itulah yang kesannya akan membuahkan akomodasi dan kemanisan di penghujungnya. Kemanisan itu akan terasa sungguh indah jikalau kita tabah menghadapi ujian, prasangka dan cabaran dalam kehidupan. Orang yang tidak pernah merasai kesusahan dan kepahitan dalam kehidupan dan hanya merasakan kemanisan sahaja dalam hidup, pasti tidak akan mengenal kemanisan.

Baca Juga: Setiap Yang Berlaku Pasti Ada Hikmah

Kesulitan dan kepahitan dalam hidup bahu-membahu mengajar erti kehidupan yang sebenar dan menjadi guru terbaik dalam kehidupan yang memberi pengalaman yang sangat memiliki kegunaan. Kesulitan dan kepahitan dari ujian, dugaan dan rintangan dalam kehidupan itulah yang mengajar kita lebih mandiri dan matang dalam menempuhi pelbagai ragam dan praduga mendatang dan dari situ juga kita berguru menerima hati yang lebih besar lengan berkuasa dari segala-galanya.

Janganlah kita mengeluh bila waktu ini kita dilanda kesusahan dan kepahitan kerana di penghujungnya niscaya akan adanya kemudahan dan kemanisan. Dengan syarat kita teruskan bersabar dalam menempuh praduga hidup.

Teruskanlah bersabar! Kerana Allah tidak akan menguji seseorang itu melainkan sesuai dengan kemampuannya. Allah uji alasannya Allah sayang. Bersyukurlah dan redha menerima setiap cobaan yang datang dengan penuh keteguhan. Kesabaran kunci kebahagiaan. Percayalah, orang yang sabar tak akan pernah rugi. Kepahitan yang di alami, niscaya akan diganti dengan kebahagiaan yang tak pernah terlintas di hati. Jadi lanjutkan bersabar. Ujian yang jago untuk orang yang jago.


Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com


EmoticonEmoticon