Kamis, 08 Oktober 2020

Cara Menjadi Anak Yang Soleh & Solehah Cita-Cita Ibu Bapa

Bismillahirrahmanirahim,
Assalamulaikum semua,

Sembang Kejayaan - Syukur kepada Allah, kita masih diberi nyawa untuk bernafas harini,diberi peluang untuk berkongsi sedikit ilmu wacana cara menjadi anak soleh dan solehah. InsyaAllah, harini dalam blog saya akan berkongsi sedikit kiat menjadi anak soleh dan solehah.

Semua orang di sini harus memiliki keluarga kan, yang mana beliau adalah salah satu kelompok atau kumpulan manusia yang hidup bareng -bareng dengan kita. Cuba kita lihat di rumah kita, ada seorang ayah, seorang ibu, abang, abang, dan juga adik kita. SIAPAKAH MEREKA INI bagi kita ?? 

Mereka inilah KELUARGA KITA. Yang mana kita tinggal bareng -bareng dalam satu rumah yang dipimpin oleh seorang kepala keluarga dan makan dalam satu periuk dan mereka inilah yang senantiasa ada dengan kita setiap era dan mereka tidak mahu meninggalkan kita meskipun sedetik lebih-lebih lagi seorang insan yang digelar selaku ibu dan juga bapa kita. 

Sayangilah mereka selaku mana mereka telah mencintai kita di saat kita kecil. Tak rugi pun kan kalau kita sayang mereka seperti mana mereka sayang kita dahulu ketika kita kecil. Saya sedar saya pun bukanlah seorang insan yang sempurna tetapi sama-samalah kita untuk berupaya ke arah yang lebih baik dengan mengasihi mereka. 

kita masih diberi nyawa untuk bernafas harini Cara Menjadi Anak Yang Soleh & Solehah Harapan Ibu bapa

Cara untuk menjadi anak soleh:

Yang pertama untuk menjadi anak yang soleh dan solehah, kita perlu menghormati ibu bapa kita terlebih dulu. Tak kisahlah sejahat mana pun mereka atau jahat mana pun kita  kita kena hormat terhadap mereka. Apa-apa pun yang kita buat hormat yakni yang paling penting. 

Kalau anda seorang yang baik sekali pun, sembahyang cukup lima waktu, berpuasa, alim sekali pun tak guna juga jika kita tiada rasa hormat kepada ibu bapa kita. Betul tak !


Adab & cara untuk hormat :

  1. Kalau kita nak bercakap, kita harus la cakap dengan suara yang lemah-lembut. Tak perlu piawai dengan bunyi yang tinggi. Itu telah menawarkan kita tiada rasa hormat bila bercakap dengan ibu bapa menggunakan nada yang tinggi. Sekali kita mengeluarkan bunyi tinggi terhadap ibu bapa telah dianggap derhaka. Makara janganlah kita jadi anak derhaka pula ye. Cakaplah baik-baik dengan ibu bapa, malah dia mendatangkan pahala buat kita. 
  2. Kita hormat apa saja keputusan yang ibu bapa kita pastikan. Keputusan ibu bapa ni yang terbaik tau. Jadi anda kena hormat setiap keputusan yang ditentukan oleh ibu bapa. Kadang-kadang mereka ini nak yang terbaik untuk anak-anak mereka. Mereka nak sungguh menyaksikan anak mereka berjaya di depan mata mereka. Tiada ibu bapa yang mampu melihat anaknya gagal dalam kehidupan. Kaprikornus hormatlah selagi mereka masih ada. 

  3. Kita dengar pesan tersirat dan teguran mereka dengan hati yang terbuka. Kenapa aku mahir begini, kerana ada sesetengah dari kita yang tidak mahu mendengar pesan tersirat ibu bapa dan ada yang mengamok apabila ditegur. Jangan begitu sahabat-sahabatku, mereka tegur untuk mendidik kita dari melaksanakan kesilapan. Saya tidaklah perfect tetapi sama-samalah kita ubah sikap kita. 

Yang kedua, untuk menjadi anak yang soleh dan solehah mestilah dengan membantu ibu bapa kan. Betul tak! Dengan menolong ibu bapa kita dapat mengurangkan beban yang mereka hadapi. Ada pelbagai cara yang kita sebagai seorang anak boleh tolong. Antaranya kemas rumah, mengolah makanan, basuh kereta dan sebagainya.

Kalau ada yang dah berkerja disini bantulah dari segi kewangan selaku contoh tolong bayarkan bil elektrik/air, beri uang terhadap ibu dan ayah di kampung dan sebetulnya ada banyak lagi cara. Kesemuanya terpulang terhadap diri sendiri. Dengan syarat kita tolong dengan hati yang ikhlas. InsyaAllah, Aamiin. 

Yang ketiga untuk menjadi anak soleh dan solehah adalah dengan cara menyayangi ibu bapa kita. Bagaimana nak sayang mereka?

Ini ialah cara gampang untuk sayang mereka. Kita buat apa saja yang ibu bapa kita suka. Tak cerita lah benda apa punn yang penting mereka tersenyum dan mengasyikkan hati mereka. Sebagai acuan, kita balas jasa mereka dengan berguru rajin, tolong mereka dan sebagainya.

Sama lah macam kita sayang girlfriend kita. Tapi sayang ibu bapa ni tak rugi saudara dan saudari sekalian. Masuk ke syurga kita kalau kita sayang mereka. Ada sesetengah tu sayang kekasih lebih lagi ketimbang ibu bapa.

Ini pesan tersirat aku yang tak seberapa, sayangilah ibu bapa kita selagi mereka masih ada disamping kita. Kalau mereka sudah tiada nanti serius saya mahir kita akan menyesal. Selagi mereka masih ada disisi, gunalah periode yang masih ada ini untuk gembirakan hati mereka.

Yang keempat pula dengan belajar bersungguh-sungguh. Cara ini ialah cara yang paling berkesan dan ramai orang mengambil cara ini untuk membuktikan bahawa mereka sayang pada ibu bapa mereka dan boleh berjaya. 

Sebab apa aku kata begitu, anak yang soleh dan solehah harus akan balas jasa ibu bapa mereka yang sudah menjaga kita sejak kecil dengan sarat kasih sayang.Bak kata pepetah seperti menatang minyak yang sarat . Betul tak! Kalau tak percaya anda boleh mengingat balik sewaktu anda kecil-kecil dulu. 

Adakah mereka berkorban untuk kita?  

Adakah mereka mengasihi kita? 

Adakah mereka berikan apa sahaja yang kita mahukan?  

Soalan-soalan inilah yang menjadi persoalan yang sering bermain difikiran kita. Jadi disini aku cuba untuk menjawabnya dengan pertimbangan saya sendiri. Jawapannya disini ialah Ya.

Mereka sudah banyak berkorban untuk kita. Masa, wang, busana, tempat tinggal, kasih sayang semua mereka berikan terhadap kita tanpa minta sedikit pun duit kita. Apa saja yang kita minta sewaktu kecil dulu kepada ibu atau bapa kita nescaya mereka pasti akan tunaikan walaupun terpaksa berkorban apa saja demi menyaksikan kita senang.

Ada setengah ibu bapa, walaupun anak mereka sudah besar mereka tetap manjakan anak mereka. Berikan apa saja yang anak harapkan. Sebagai teladan, belikan motosikal, kereta dan sebagainya.

Sebab apa mereka buat begini? Sebab mereka sayang akan bawah umur mereka. Mereka tidak mahu menyaksikan bawah umur mereka hidup sulit. Kaprikornus sebagai anak kita perlu berkorban pula untuk ibu bapa kita. Kaprikornus, cara hendak balas balik jasa ibu bapa kita yaitu dengan belajar tekun seperti yang aku piawai tadi. Itu pun bila anda baca dari awal. Hehe. Okay!

Sekarang, kenapa perlu belajar rajin? Sebab bila kita berguru bersungguh-sungguh kita mampu balas jasa ibu bapa kita. Dalam dunia ini, tidak ada ibu bapa yang mahu melihat anak mereka gagal. Semuanya mahu melihat anak mereka berjaya. Nak berjaya harus kena belajar tekun, betul tak? Kaprikornus gunalah periode belajar kita dengan berguru bersungguh-sungguh sehingga berjaya.

Akhir sekali, hargailah mereka selagi mereka masih ada gotong royong dengan kita. Sekarang kita masih boleh bersembang bersama, makan bersama, gelak ketawa bahu-membahu dengan kita. Jangan nanti telah tiada gres kita sibuk nak hargai mereka. Masa tu nasi dah bertukar menjadi bubur. Sementara mereka masih ada ini, tengoklah wajah mereka, tataplah sepuas-puas hati kita. 

Kaprikornus, marilah kita sama-sama cuba amalkan cara untuk menjadi anak soleh dan solehah. Kita cuba amalkan cara ini bertahap. InsyaAllah, bila niat kita baik InsyaAllah, Allah S.W.T. akan tolong kita. Allah tahu niat kita jika kita nak berganti. Semoga kita semua berada dalam lindungannya. InsyaAllah, Aamiin.


Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com


EmoticonEmoticon