Selasa, 06 Oktober 2020

Cara Motivasi Diri Sendiri Paling Best

Dalam kehidupan kita ini, kita akan rasa bangga jikalau kita mampu buat benda yang kita suka. Setiap hari itu akan jadi ceria.


Dan kadang-kadang juga dalam kehidupan kita "in our life", kita senantiasa buat benda yang kita sendiri rasa tidak seronok dan adakala boleh mengembangkan kita rasa duka. Mengapa hal ini terjadi? Sebab kita terpaksa untuk buat benda yang kita sendiri tidak suka,

Sebagai pola, anda kini mencar ilmu dalam bidang sains, tetapi anda tiada minat langsung dengan bidang tersebut dan minat anda lebih terhadap bidang kewangan.

Kaprikornus kalau kita terpaksa untuk lakukan juga benda yang kita tidak minat, ianya akan berbagi hidup kita menjadi tidak best (tidak seronok).

Disini ada sedikit perkongsian bagaimana untuk kita memotivasikan diri sendiri dengan kaedah yang paling menarik dan seharusnya mudah untuk dilakukan. 



Yang pertama, cubalah  untuk buat benda yang kita rasa seronok atau benda yang boleh buat kita rasa happy. Jangan sesekali buat benda yang kita tak suka. Sebabnya bila usang-lama melaksanakan benda yang kita tak suka, karenanya boleh mengembangkan kita menjadi jenuh dan berasa murung dengan kehidupan kita.

Contohnya, anda minat kerja dalam bidang kewangan. Kaprikornus anda perlu mencari kerja yang berhubungan dengan kewangan mirip di bank dan sebagainya. Cubalah untuk melakukan sesuatu yang anda minat. 

Kesimpulan dari teladan di atas, jika kita buat benda-benda yang kita suka dan minat, secara semula jadinya ianya akan memotivasikan diri kita sendiri dan sentiasa memberi semangat kepada kita setiap hari, malah mampu meningkatkan prestasi kerja kita.

Cara yang kedua yakni beri hadiah terhadap diri sendiri. Cara yang kedua ini yakni yang paling best. Cuba kita memutuskan satu hadiah atau ganjaran yang paling istimewa dalam hidup kita setiap kali berjaya dalam melaksanakan sesuatu benda.

Contohnya, anda buat perniagaan dan anda memiliki impian yang besar untuk bercuti di Paris. Untuk pergi ke Paris, anda sanggup untuk melaksanakan apa sahaja asalkan anda mampu pergi ke sana. Makara, anda boleh jadikan harapan anda untuk bercuti di Paris itu sebagai kado untuk anda apabila anda berjaya dalam perniagaan.

Katakanlah anda sasaran untung bulanan dari perniagaan anda ialah 5 ribu. Apabila berjaya memperolehi untung sebanyak 5 ribu dalam bulan tersebut, berilah satu reward kepada diri sendiri selaku tanda kejayaan anda iaitu satu tiket percutian di Paris. Makara, harapan anda untuk pergi ke Paris telah tercapai. 

Contoh lain yang boleh anda cuba, apabila anda telah berjaya menuntaskan sesuatu kerja, anda boleh beri ganjaran dengan membeli diri sendiri makan di restoran mahal selaku tanda meraikan kejayaan anda kerana anda sudah berjaya melaksanakannya.

Sebabnya, ianya secara automatik akan memberi motivasi kepada diri sendiri untuk terus berusaha mendapatkan apa yang kita mahukan. Bila telah berjaya sampai ke sebuah tahap, gembirakan diri sendiri dengan kado atau ganjaran selaku tanda perjuangan kita selama ini.

Kita kalau dapat kado memang akan rasa seronok dan bangga lebih-lebih lagi mampu hadiah atas hasil perjuangan kita sendiri. 

Yang ketiga, kalau ada dari kelompok kita yang ada rakan yang mempunyai minat yang sama, kita juga boleh jadikan rakan kita selaku motivasi buat diri kita sendiri.

Sebagai contoh yang boleh dilihat, kalau kita seorang yang minat kepada bisnes dan rakan kita juga minat bisnes, kita boleh sama-sama memotivasikan diri.

Dengan menyaksikan rakan kita berjaya dalam bisnes, ianya dapat mempengaruhi diri kita agar hendak berjaya juga mirip rakan kita itu.

Jika salah seorang dari kita yang nyaris berputus-asa dalam bidang bisnes, kita boleh sama-sama membantu untuk beri motivasi agar kembali bergairah agar dapat lanjutkan usaha sehingga berjaya.

Kaprikornus inilah tips yang boleh kita guna untuk memotivasikan diri kita sendiri. Sekadar perkongsian yang bermanfaat.



Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com


EmoticonEmoticon