Sabtu, 03 Oktober 2020

Motivasi Diri Besar Hati Menyerupai Semburan Pewangi

kegembiraan kita dapat menghiburkan hati kawan Motivasi diri gembira ibarat semburan pewangi


Sembang Kejayaan - Anda pernah rasa besar hati? 

Gembira in english ialah happy. Semua orang pernah happy.

Semua orang di dunia ini, semuanya pernah rasa bangga. Kadang-kadang ada suatu hari,  kita rasa happy sepanjang hari. Hati jadi seronok, boleh gelak-ketawa dengan orang sekeliling kita. Apa yang dibentuk niscaya akan rasa besar hati.

Tetapi disebalik kegembiraan kita, ada sesetengah orang yang hatinya tidak gembira seperti kita. Mereka tidak rasa apa yang kita rasa. 

Makara, orang sebegini kita perlu hiburkan dia biar beliau juga turut rasa besar hati. Kegembiraan yang kita rasa kini ini tidak salah untuk dikongsikan pada orang yang memerlukannya dan juga tidak salah untuk kita melihat orang-orang di sekitarkita juga bangga.

Baca Juga Motivasi diri saban hari

Ingatlah kata-kata ini, 

Kegembiraan mirip semburan pewangi, kalau kita memakainya semua akan dapat merasa keharumannya. Oleh itu berikanlah walau secebis kegembiraan yang anda miliki itu kepada sahabat anda.

Kegembiraan boleh dikongsikan dengan semua orang, lebih-lebih lagi dengan kawan rapat kita sendiri.

Ianya menyerupai semburan pewangi. Semua orang akan mampu merasai keharumannya. Samalah mirip kegembiraan. Apabila kita bahagia, orang lain juga akan turut bahagia.

Makara, jikalau menyaksikan teman kita tidak gembira, hiburkanlah dia, bantu dia untuk gembira mirip hiburkan ia dengan perkara yang boleh mencuit hatinya atau lakukan benda yang disukainya yang boleh buat kawan kita kembali tersenyum.

Tunjukkan balik gambar kenangan kita dengan ia. Pasti ia akan tersenyum dan gembira. Dan sekali sekala tu pujilah beliau dengan beberapa kebanggaan. 

Jika kita tahu sahabat kita suka makan sesuatu, apa salahnya kita belikan kuliner tersebut kepadanya. Bila kita tengok mitra kita makan makanan yang kita beli, ianya cukup mengembangkan kita rasa bangga.

Kita juga boleh belikan cenderamata jika kita pergi melancong. Hadiah tidak semestinya perlu mahal. Ianya sekadar tanda kenangan kita kepada ia. Ini yaitu satu cara untuk gembirakan hati mitra kita. Dengan cenderamata itu mereka akan lebih ingat dan sayangkan kita.

Tak salah untuk kita gembirakan hati orang yang kita sayang. Kadang-kadang jikalau boleh, kita nak tengok siapa pun senang. 

Tapi itulah, hidup ini mirip roda. Sekejap kita diatas, sekejap dibawah. Sekejap besar hati, sekejap murung.

Andai kata ia sedih, kita bantu untuk gembirakan dia. Jika kita pula yang murung, ia juga akan menolong untuk gembirakan kita. Saling bantu menolong antara satu sama lain. Itulah gunanya mitra. 

Sekadar perkongsian,

Baca Juga Tips hidup damai dan senang



Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com


EmoticonEmoticon