Sabtu, 01 Agustus 2020

5 Tips Bersihkan Hati Supaya Hidup Lebih Baik & Kian Bahagia

Sembang Kejayaan - Hati manusia mirip raja atau penguasa dalam diri. Jika hati itu baik, maka oke kehidupan seseorang itu namun jika hati itu buruk, bermasalah dan tidak higienis pasti memberi kesan yang tidak baik pada seluruh kehidupan.

Hati tidak selalunya bersih. Jadi, selaku umat Islam kita wajib berupaya untuk sentiasa membersihkan hati dari sebarang kemaksiatan. Memiliki hati yang bersih juga mengakibatkan hidup kita lebih hening dan senang dunia dan darul baka. Jom sama-sama bersihkan hati.

 Hati manusia ibarat raja atau penguasa dalam diri 5 Tips Bersihkan Hati Agar Hidup Lebih Baik & Semakin Bahagia



1. Jangan cari salah orang

Jangan sibuk mencari salah orang lain sedangkan salah dan silap diri sendiri pun banyak yang belum diperbaiki. Sedar kita sendiri juga banyak melaksanakan kesalahan. Kaprikornus berhentilah mencari kesalahan orang lain.

Setiap insan memang dilarang lari dari melakukan kesilapan. Itulah kelemahan kita semua, sentiasa akan buat salah. Daripada kita terus mencari-cari kesalahan dan kelemahan orang lain, lebih baik kita fokus memperbaiki diri sendiri.


2. Jangan mencemooh orang lain

Kebiasaannya ini terjadi bila kita terlalu ikutkan hawa nafsu marah sehingga boleh mengeluarkan kata-kata yang mengutuk sifat fizikal seseorang dengan tujuan untuk menyakitkan hati orang itu.

Perbuatan mencemooh sifat fizikal seseorang tidak sepantasnya berlaku kerana tanpa kita sedar perbuatan ini telah menghina ciptaan Allah dan hukumnya haram.

Jadi hati-hati. Sentiasalah beringat murka macam mana sekalipun pada seseorang itu jangan hingga menghina. Lebih baik diam saat murka dari berkata-kata yang boleh menyakitkan hati orang lain. Ada banyak cara yang boleh dijalankan bila berhadapan dengan suasana murka. Yang niscaya jangan terlalu ikutkan hawa nafsu ketika marah.

Baca Juga: 5 Tips Mengawal Emosi Ketika Marah 


3. Jangan iri hati dan dengki pada orang lain

Salah satu sifat terkeji yang wajib dibersihkan dari hati orang Mukmin yakni sifat dengki. Sifat dengki sungguh bahaya kerana boleh menghadirkan kerosakan pada diri orang yang mempunyai sifat dengki.

Penyakit hati ini jika dibiarkan akan mengakibatkan perasaan benci, tidak puas hati dan jadinya boleh membawa terhadap permusuhan dengan orang yang didengkinya itu. Bila telah menjadi lawan, akan terjadilah kata-mengata, hina menghina dan sebagainya.

Selain itu, sifat dengki juga boleh merosakkan amal. Maksudnya, segala amal soleh kita akan rosak (hilang) jikalau di dalam hati ada perasaan dengki kepada orang lain.

Oleh alasannya adalah itu, kita sebagai seorang Mukmin sewajarnya berupaya membersihkan hati dari rasa dengki terhadap sesiapa sahaja kerana beliau amat merugikan kepada diri, agama, amal dan kepercayaan kita.


4. Selalu mengingati Allah SWT

Sentiasa mengingati Allah dengan mendirikan solat baik solat wajib 5 waktu, solat taubat, solat tahajud dan lain-lain. Selain itu, memperbanyakkan zikir, berdoa dan membaca al-Alquran juga dapat mendekatkan diri terhadap Allah SWT. Bahkan, mampu membersihkan hati dari kekotoran serta melembutkan hati yang keras.


5. Memupuk sifat pemaaf

Jika seseorang itu susah nak memaafkan kesalahan orang lain, itu tandanya dalam dirinya masih ada perasaan benci dan dendam dalam hati. Hati yang berdendam yaitu ciri hati tidak bersih dan punca hati tidak tenang.

Sebab itu, cubalah terapkan budaya memaafkan dalam diri kita. Walaupun memaafkan memang sangat sulit dikerjakan, tapi belajarlah memaafkan kesalahan orang lain. Tak dapat apa-apapun jikalau kita berdendam. Sebenarnya, kebahagiaan yaitu apabila kita memaafkan orang lain. Bila kita maafkan orang lain hidup kita akan lebih bahagia.

Baca Juga: Jangan Ego! Ini Alasan Kenapa Pentingnya Minta Maaf Bila Buat Salah

Makara, janganlah kita mengabaikan sifat memaafkan ini. Sifat pemaaf akan melahirkan hati yang higienis. Hati yang higienis pula akan menjadikan kita orang yang bagus dan sentiasa tekun dalam menjauhi kemaksiatan.

Wallahua'lam


Sumber https://sembangkejayaan.blogspot.com


EmoticonEmoticon